akciós termékeink
2013. 03 06
A világ leghíresebb parfümje

A világ leghíresebb parfümje

Ismerje meg a világ egyik leghíresebb parfüméjének történetét. Természetesen a mindenki által ismert Chanel No. 5-ról van szó.


Valószínűleg nincs is szükség magyarázatra ahhoz, hogy mindenki tudja, a Chanel No. 5-ról van szó. A No. 5 a híres párizsi divattervező, Coco Chanel 1919-ben piacra dobott parfümje, amelynek népszerűsége azóta is töretlen. Az illat összetételét az orosz-francia vegyész és parfümkészítő, Ernest Beaux kísérletezte ki.

 

Az ötlet

 

A No. 5 megjelenése előtt kétféle illatvilágú parfüm volt divatban. A „tisztességes”, finom hölgyek virágos illatokat viseltek, a nehezebb, érzékibb parfümöket pedig inkább a kurtizánokhoz kötötték. Coco Chanel viszont úgy érezte, eljött az idő, hogy a húszas évek szabad szellemét egy új illattal is kifejezzék. Chanel gyermekkorában hat évet apácák közt töltött. Az ötös szám a ciszterci rend hitvallása szerint valamely dolog lelkét, esszenciáját, valódi értelmét jelenti. Amikor 1920-ban parfümkészítője több fiolányi mintát hozott neki, az ötös számú mellett tette le a voksát. Úgy gondolta, mivel az év ötödik hónapjában, májusban, ráadásul 5-én lép a világ elé divatkollekciójával, az ötös számú fiola szerencsét hoz majd. A parfümösüveg dizájnjának megalkotásakor Chanel valami egyszerűt, átlátszót és szinte „láthatatlant” szeretett volna; ellentétképp a korban divatos, túldíszített üvegcsékkel.

 

Az első üveg

 

Az első üvegcse Chanel No. 5 1919-ben jelent meg, azonban ennek üvege még nem teljesen olyan volt, mint ma: lekerekített szélekkel rendelkezett, és kizárólag Chanel butikokban árusították, kiemelt vásárlóknak. Az első üveg azonban túl vékonynak bizonyult, így 1924-ben némileg módosítottak a dizájnon, így született meg a ma is ismert forma. A dugón viszont többször is változtattak az idők folyamán. A nyolcszögletű dugó, amely mára a márka egyik ismertetőjelévé vált, 1924-ben, az üvegcse dizájnjának változásakor jelent meg; azelőtt egy egyszerű üvegdugóval záródott a parfüm. Az 1950-es években a dugó vastagabb lett, az 1970-es években még nagyobbra készítették el, 1986-ban viszont újragondolták a méretét, hogy jobban harmonizáljon magával az üveggel. A kisebb, „hordozható” változat 1934-ben jelent meg, így a nők már bárhova magukkal vihették kedvencüket, illetve azok is megengedhettek maguknak egy kis eleganciát és luxust, akik a nagyobb kiszerelés árát nem tudták volna megfizetni. A Chanel No. 5 üvege az idők során kultikus tárggyá vált, még Andy Warhol híres amerikai festő is örök emléket állított neki egyik művével.

 

Tulajdoni harcok

 

1924-ben Chanel a parfüm gyártásának finanszírozását, marketingjét és forgalmazását Pierre és Paul Wertheimerre, a híres parfümház, a Bourjois vezetőire bízta. Chanel maga mindössze tíz százalékban profitált az eladásból, és ki is vonta magát a parfümjével kapcsolatos üzleti tevékenységekből. Azonban elégedetlen volt Wertheimerék munkájával, így később húsz évig dolgozott azért, hogy visszaszerezhesse a hatalmat a Parfums Chanel cég felett. Az 1940-es évek közepére a Chanel No. 5 eladása évi kilencmillió dollárt hozott. Coco Chanel 1946-ban pert indított a Parfums Chanel és Wertheimerék ellen, a jogi csatározás széles körű publicitást kapott. A felek végül 1947-ben egyezséget kötöttek, amelynek értelmében Chanel mai értékével számolva kétmilliárd forintnak megfelelő összeget kapott, illetve azt követően két százalék őt illette meg a parfüm világszerte történő értékesítéséből származó haszonból. Így mintegy évi huszonötmillió dollárt (mai értékével számolva hatvanmilliárd forintot) keresett, ezzel a kor leggazdagabb asszonyainak sorába lépett. Megkapta a jogot továbbá ahhoz, hogy új illatokkal lépjen a piacra, azonban ezzel a lehetőséggel sosem élt. A Chanel No. 5 népszerűsége viszont azóta is töretlen: a XXI. századi nők ugyanúgy rajonganak érte, mint húszas évekbeli társaik.

Kosár

A kosár üres!

 Google+

Kövesd a parfümáruházat a Google plus-on!